Från a till o

Vraket som fick ”Rätt” beskrivning

När en mäklare får uppdrag att sälja ett hus tar hen bilder från de mest säljande vinklarna och skriver en produktbeskrivning som ska få köpare att bli intresserande. Det handlar inte om att ha osanning i text/bild men att lyfta fram det positiva. Men ibland går det bara inte. Det ansåg Christian Najjar på mäklarfirman Notar när han fick i uppdrag att sälja ett minst sagt fallfärdigt hus. Han valde att vara extremt rak, tydlig och ärlig istället och fick enormt mycket uppmärksamhet för detta.

Tydlig info

Redan i början av beskrivningen av huset står det ”Huset är ett VRAK”. Tydligare än så är det svårt att vara. Samtidigt vänder han på det på klassiskt mäklarmanér då han fortsätter med att jämföra huset med regalskeppet Vasa som också var ett vrak när det bärgades men som idag är mycket fint. Trots allt får nog denna beskrivning vara extremt ärlig.

 
Han berättar för Expressen att målet med beskrivningen var att verkligen få rätt intressenter till att titta på fastigheten. Om det står renoveringsobjekt kommer även de som tycker om att renovera på egen hand. Men i detta fall räcker inte det. Han är tydlig med att det avloppet behöver göras om, huset behöver dräneras, grunden måste göras om och varje litet rum måste renoveras för att bli beboeligt.

 
Hur gjorde han med bilder då? De bilder som presenterades var enbart utifrån. Här fanns nämligen en positiv sak. En tomt på 1265 kvadratmeter. Inne fanns inte en enda säljande vinkel enligt honom. Trots detta kom budgivningen igång. En budgivning som började på hela 2 miljoner. Det bevisar bara att det är läget som man betalar för. Ett hus går att flytta – men inte ett läge. Kanske kunde även ett så högt utgångspris sättas på grund av hans korrekta och ärliga annons. En annons som fick stor uppmärksamhet i flera tidningar. Därmed lyckades mäklaren med det som alla mäklare strävar efter – att nå många intressenter.