Som privatperson kan man behöva välja ett elbolag – både om man bor i lägenhet eller i villa. Det kan verka svårt att både välja bolag och teckna ett avtal men i många fall kan man göra det direkt på nätet, utan just några konstigheter alls. En känd aktör är Stockholms Elbolag. Nedan följer ett exempel på hur man kan gå till väga för att teckna ett avtal hos ett elbolag.
Teckna elavtal på nätet
Har man hittat ett elbolag man tycker verkar bra både vad gäller service, pris och annat behöver man teckna ett avtal. Ordet avtal kan verka lite skrämmande men det behöver det inte vara. Hos just det här exemplet för elbolag väljer man själv hur länge avtalet ska gälla och man kan välja alltifrån 3 månader till 5 år.
Ibland kan man välja om man vill ha rörligt eller fast elpris så det är givetvis något man bör fundera på innan man tecknar avtalet, oavsett vilket elbolag man väljer. Det kan även finnas möjlighet att välja så kallat elursprung, till exempel förnybar el, vilket är ett bra vad för miljön.
Därefter är det bara att fylla i dom uppgifter som efterfrågas på hemsidan och av naturliga skäl behöver man lämna ut bland annat följande:
- För, – och efternamn
- Personnummer
- Adress
När man fyllt i allt, samt valt hur fakturorna skickas ut och betalas (till exempel E-faktura, autogiro, pappersfaktura eller faktura via e-post) brukar man behöva godkänna villkoren innan man kan beställa elen till sin bostad. Det är såklart viktigt att läsa igenom dessa noggrant innan man godkänner, så att man vet vad som gäller.
När man gjort alla steg är det bara att invänta uppstartsdatumet, som förslagsvis är detsamma som när man ska flytta in i bostaden, eller från det datum man sagt upp ett tidigare avtal med ett annat elbolag.
Kontakta elbolag på telefon
Tycker man att det känns svårt och besvärligt att teckna elavtal på nätet, eller om man har frågor som man inte hittar svar på hemsidan, kan man alltid ta kontakt med det elbolag man valt per telefon. Stockholms Elbolag har kundsupport som svarar på frågor.
Det brukar inte vara några problem att varken få svar på frågor eller teckna ett avtal över telefon och man få då lämna samma uppgifter som man skulle ha gjort om man tecknat avtalet online.